+45 65 74 12 13 info@dkmonline.dk

Google Adwords

En god løsning for at sætte skub i besøg og salg

Google Adwords

Hos DKM Online har vi arbejdet en hel del med Google AdWords. Google Search og Google Shopping er de annonceformer vi har størst erfaring med, mens vi også har snuset lidt til Google Display. Igennem vores arbejde har vi opbygget en del ifm. udformningen af annoncer og efterfølgende optimering af disse. Vi håber, at få lejlighed til, at hjælpe dig i  gang med Annoncering på Google.

Med Google AdWords kan annoncører via annoncekampagner kan oprette tekstannoncer, billedannoncer, You Tube videoannoncer eller mobilannoncer i apps og hermed kan nå ud til et nærmere specificeret publikum med sit budskab.

Man vælger sit annoncebudget og kan bestemme, hvem annoncerne skal vises til udfra alder, geografi, interesser og en lang række andre parametre. Betalingen af disse annoncer kan også specificeres. Den mest anvendte er PPC, hvilket betyder man betaler en pris pr. klik, som annoncen får.

Fordelen ved, at bruge Google AdWords er, i modsætning til søgeoptimering, som tager tid, at annoncerne vil kunne øverst i Google’s søgeresultater så snart en kampagnen er sat i gang.
Det skal dog understreges, at det alligevel er yderst vigtigt, at hjemmesiden er søgeoptimeret fordi søgeoptimerede landingssider har indflydelse både på klikprisen for annoncerne og hvordan man bliver vurderet/placeret ift. de konkurrende annoncører.

Google Search

Tekstannoncer, som er det Google Search handler om er den mest enkle annonceform, som Google tilbyder. Tekstannoncerne vises på Google og kan bl.a. bruges til, at få potentielle kunder til, at besøge din hjemmeside, at købe i din webshop eller ringe til din virksomhed.  Før man går i gang med, at skrive annoncer er det vigtigt man finder gode relevante søgeord, som skal indgå i annoncen/annoncerne. Herefter skrives annoncen, som grundlæggende består af en overskrift, en beskrivelse og et link til den side man gerne vil lede de, som klikker på annoncen hen på.

Google Shopping

Som det fremgår handler Google Shopping om, at sælge varer. Fremgangsmåden er dog meget forskellig fra Google Search. For, at kunne anvende sig af Google Shopping skal man først oprette en konto i Google Merchant Center. Når kontoen er klar skal man uploade  såkaldte ”Product feeds”, som bl.a. skal indeholde varenumre, produkttitler, produktbeskrivelser, priser og flere andre oplysninger. Noget, som er meget vigtigt er det såkaldte gtin-nummer (Global Trade Item Numbers). Man kan udarbejde disse product feeds manuelt, men flere webshop systemer har automatiseret denne proces og det er vores håb og forventning, at alle har en automatisk funktion inden for en overskuelig fremtid. Det er vores erfaring, at det kan tage et par forsøg, at få godkendt Product feeded i Merchant Center. Når feeded er godkendt skal man tilbage til Google Adwords og oprette en Shopping kampagne, men man skal ikke skrive annoncer, for dem laver Google automatisk ud fra det uploadede product feed.

Google Display

Displayannoncer kan både være tekstannoncer og billedannoncer, som vises på Google’s displaynetværk. Diplay netværket er bl.a. Google AdSence, Google Finans, Blogger og You Tube. Annoncer kan endvidere vises i gmail og er tilpasset så de kan gemmes og videresendes. Billedannoncerne kan laves i mange forskellige størrelser på 2 forskellige måder, hvor den ene billede med annonceteksten lagt eller et billede hvor teksten skrives mens annoncen laves. Annoncerne kan målrettes efter interessegrupper, ud fra søgeord, der her ikke fungerer lige på søgenetværket, hvor annoncer vises til folk der søger på bestemte søgeord, men i stedet vises til folk der sandsynligvis er interesseret i søgeordene   og på hjemmesider med indhold, der er relateret til søgeordene. Man kan også selv vælge præsis hvilke hjemmesider man ønskerne annoncerne vist på. Der er flere andre metoder, at målrette annoncerne og fælles for dem alle er, at man får hjælp fra AdWords undervejs.